Si cerquem al
diccionari la paraula «INTERACTIU» trobem la definició següent:
"que està
concebut (un programa, un joc) a la manera d'un diàleg entre màquina i usuari o
entre màquina i màquina."
Que tècnic sona, no?
En canvi si afegim davant la paraula
GRUPS el significat agafa un sentit més significatiu; com bé expliquen l'autora Elboj i les seues col·laboradores; i com s'hi recull al
llibre COMUNITATS D’APRENENTATGE (2016): «els GRUPS INTERACTIUS es
caracteritzen per ser una organització
inclusiva de l’alumnat on s’hi suma l’ajuda de més persones adultes a més del
docent responsable de l’aula. D’aquesta manera s’aconseguix evitar la
segregació i competitivitat.»
Per a concretar-ho definiríem els
GRUPS INTERACTIUS com
«la forma d'organització de l'aula que dóna els
millors resultats en l'actualitat pel que fa a la millora de l'aprenentatge i
la convivència. A través dels grups interactius, es multipliquen i
diversifiquen les interaccions, alhora que augmenta el temps de treball
efectiu. Es caracteritzen per ser una organització inclusiva de l'alumnat.
D'aquesta manera, s'aconsegueix desenvolupar, en una mateixa dinàmica,
l'acceleració de l'aprenentatge per a tot l'alumnat en totes les matèries, els
valors, les emocions i sentiments com l'amistat.»
Dons feta la presentació podem
contar-vos tot el que ha passat a l’escola de Gaianes des del passat Gener.
Els i les mestres explicaren i mostraren
a les famílies el que són Grups Interactius (una de les pràctiques incloses
dins de les actuacions educatives d’èxit) i tothom va fer córrer
la veu per tot el poble!: iaies, ties, amics, el venedor d’esta i altra
tenda... Encara algunes i alguns s’aborronen al recordar l’èxit i acollida que va tindre aquesta nova estratègia!
Així va arribar el primer dia de
Grups Interactius, el passat 29 de gener. Per a l'alumnat va ser divertit i
acollidor tindre a tanta gent nova a l’escola, «jugant» i treballant amb ells i
elles!
El claustre estava agraït i va
tindre una oportunitat excel·lent d’apreciar molts aspectes de l’alumnat,
alhora que descobrien noves idees de la ma dels i les voluntàries.
I per al voluntariat...bé, seria millor que el voluntariat vos comente la seua experiència:
Mar Calbo:
He participat com a
voluntària dels grups interactius i ha estat una experiència fantàstica!! Em va
agradar molt veure com els diferents grups van treballar junts per crear un
conte amb els daus d'històries i com la seua imaginació es posava en marxa. Va
ser molt divertit i espere que les i els xiquets ho passaren molt bé també!!
Javier Llorens:
Una experiència
enriquidora. Em va cridar l’atenció la cooperació i atenció conscient dels integrants
de cadascun dels grups amb la tasca assignada. I, encara que tenien un
temps limitat per aconseguir acabar la tasca, no va haver cap signe de competitivitat.
Em van fer gaudir a mi
també d’eixe temps amb ells.
Una experiència per
repetir!
Mirela-Adina:
“Yo lo pasé muy bien con
este nuevo proyecto escolar, fue una cosa nueva para mí y para los niños/as. Bueno
lo que he visto en infantil es la gran implicación y atención que tienen a la
hora de trabajar en equipo, incluido el alumnado de 3 años. Parecia que todas y
todos quedaron muy contentos. ¡Y yo también!”.
Esther Pérez:
Jo he gaudit molt! Els
xiquets/es són els nostres millors mestres(millorant lo present ;-). He après
molt!
Jo els havia subestimat,
pensava que els més menuts no s'implicarien i no ha segut així. He vist xiquet/a
que anava per lliure, altres volien manar, però al final tots/totes han
treballat. Gràcies per confiar amb nosaltres!
Espere tornar a repetir.
I BÉ, LA RESTA QUÈ PENSEU?
DES DE L'ESCOLA VOS CONVIDEM A DEIXAR ACÍ LA VOSTRA OPINIÓ A TOTES AQUELLES PERSONES QUE VINDREU O JA HEU PARTICIPAT ALS GRUPS INTERACTIUS!
Em sembla una proposta molt encertada. Una genial idea per poder crear un ambient diferent i amb la conseqüència de donar un resultat diferent. Encantada de poder participar
ResponEliminaÉs una experiència enriquidora per a tots. A nosaltres, com a voluntaris, ens dona altra perspectiva de com treballen els xiquets. Acompanyar-los en una tadca dins de l'escola és una oportunitat que no es pot deixar passar. Gràcies per portar endavant aquest projecte
ResponEliminaAl matí, l'orientació de les finestres a l'aula d'Infantil, permet que la llum del sol entre esmicolada entre les persianes, les teles i el tul del racó de les disfresses i el reflex de les teulades de fang de les cases veïnes.
ResponEliminaÉs un espectacle veure com el mateix espai es transforma i es renova amb l'entrada d'aquesta besllum. Açò ocorre cada dia que l'espessor dels núvols ho permeten. Una representació diària que sols demana uns ulls curiosos i renovats que accepten aquest regal. La mirada dels adults ha perdut de vegades aquesta frescor. No està demés recordar, que els ulls, són el primer òrgan del cos que envelleix. La docència té la sort de barrejar-se quotidianament amb les Infàncies i retardar aquest inexorable i implacable pas del temps. També les famílies i els pobles que gaudeixen de la cridòria de la canalla pels carrers i reconeix la seua validesa i cultura pròpia. Ara en silenci i a distància, observe com un infant queda absort amb el reflex dels lluentons de la seua samarreta sobre la paret, altre observa i canvia unes peces de fusta per experimentar amb les ombres que aquestes projecten...
L'entrada de les famílies, del veïnat, de la Comunitat Educativa dintre de les aules i organitzats en GRUPS INTERACTIUS, és aquesta llum de la que parlava, la que entra enriquint amb tots els seus matisos els aprenentatges que van molt més enllà dels estrictament escolars. No sé si és cap barbaritat el que vaig a dir (em faig responsable d'aquestes paraules) però...no és així també ací fora? Al carrer, al mercat, a la plaça... "Grups interactius", grups heterogenis pel que fa a l'edat, la cultura, la política, etc, i és quan ens escoltem, quan tothom pot expressar-se i dir la seua veritat, que teixim una societat més democràtica, justa, solidària, plural, inclusiva, respectuosa, sensible... Afegeix tu més adjectius.
Tota una sort poder portar a terme aquesta nova pràctica educativa/organitzativa amb l'esforç de tothom i de la que ens enfortim totes les parts (si no en som tots una). Gràcies.