projectes compartits. Quelcom que ha de veure amb la recuperació dels espais públics no especialitzats i enclaustrats per a la infantesa”. Jaume Carbonell Sebarroja. Pedagogías del siglo XXI.
Les escoles haurien de tenir les parets fetes de pell, d’una pell fina com si fos paper
de fumar. Translúcida per a que deixe passar la llum del carrer dintre de les aules i a l'inrevés. Com ja sabeu, la pell és l’òrgan més gran del cos i té com a funció principal
el protegir-nos de factors externs. En aquest aspecte coincideix amb l’escola que té
una funció social (de protecció) front a les desigualtats. No té cap sentit l'aprenentatge de continguts si van deslligats de la capacitat d’extraure de cada xiquet i de cada xiqueta el millor de cadascú per a que puguen exercir com a ciutadans i ciutadanes, lliures, democràtics, justos. La pell és l’òrgan del sentit del TACTE.
Parlem de tenir-ne (“tenir tacte”) referint-nos sobretot, a la sensibilitat necessària per a tractar les coses, les situacions.....a les persones. Clar, l’escola és el lloc de la trobada entre tu i jo, és el lloc idoni per treballar l’ètica de l’ALTERITAT.
Sí, un mot que va encunyar el filòsof Lévinas i que ens parla de l’altre com a subjecte al que descobrir, afirmar, tenir-ne cura, defensar... Sols així té sentit la nostra
existència. Com cantava Llach: “Jo hi sóc només si tu vols ser-hi, no tinc altra
veritat...” L’ESCOLA, també està relacionada amb la OÏDA, altre dels nostres sentits.
Sols afegint-li una T, és capaç de transformar-se en un orella verda com la que deia el pedagog Gianni Rodari i així l’ESCOLA ESCOLTA. L’home del poema de Rodari s’havia fet major, però mantenia una orella verda per a no perdre de vista l’infant que portava dintre i continuar vivint amb molts anys però sense perdre la curiositat i la joia. En aquesta funció social que parlàvem, l’escola no es lliura del sentit de la VISTA doncs s’ha de poder mirar i veure les desigualtats per poder-les compensar.
Mireu que deia el poeta i dramaturg Berthold Brecht:
Uns estan en la nit
Els altres en la llum.
I veiem els que estan en la llum
I no els que estan en la nit.
Sí, ve/iure en la foscor és ben complicat i com diu la dita.....todos los gatos son
pardos, però l’escOLa OL, té la capacitat per a OLdre en la foscor.
Pot flairar les necessitats abans de veure-les. L’OLFACTE són els ulls de l’ànima perquè arriba ben endins, fins el moll de l’os. Qui no ha entrat a casa seua (la de la mare, el pare) o bé a le de la dels seus avis i sols creuar el portal o fins i tot des de la porta ja sabia que s'estava guisant?
Sí, oldre ja ens alimenta i la metàfora és perfectament extrapolable al món de l’educació. Sí tanquem els ulls (confiant en aquella frase que Antoine de Saint-Exupéry va deixar escrita al Petit príncep) veurem com allò essencial és invisible als ulls, sense perjudicis (sense factors externs que condicionen) i podrem gaudir del perfum de la Infància. Sols així, d’aquesta forma podrem assaborir (amb el sentit del
GUST) eixa escola de les tres P, Petita de Poble i Pública, amb un entorn privilegiat,
amb recursos naturals, culturals i amb famílies i veïnat, disposats a cuidar-la,
defensant el seu model.
Va estar increible.
ResponEliminaUna iniciativa molt bonica.
una exposició molt bonica, gracies
ResponEliminaQue bonica forma d'acomiadar un curs tan especial com aquest... amb el sentir de menuts i grans i tot allò viscut i compartit. Enhorabona!!!
ResponEliminaQue bonica forma d'acomiadar un curs tan especial com aquest... amb el sentir de menuts i grans i tot allò viscut i compartit. Enhorabona!!!
ResponEliminaMolt xula i original, ens va encantar!!!!
ResponElimina