dijous, 26 de març del 2020

MÚSICA PER A 1r I 2n DE PRIMÀRIA

Benvolgudes famílies de Primer i segon:

Després d’ aquest temps que hem tingut per anar adaptant-se a aquesta nova realitat, toca
començar a treballar. Vos vull ajudar contant-vos allò que faig a la classe en l’ hora i mitja
setmanal que tenim a l’ horari.
La música en esta etapa, una vegada ja hem descobert el so, comencem a comprendre que
eixe so afinat, són notes i que aquestes combinades de diferent forma fan cançons.
Seguir educant l’oïda per saber discriminar allò que escoltem. Conèixer cançonetes populars i cantar-
les, saber que podem fer amb els nostres instruments més propers (la veu i el cos), saber que hi ha altres instruments, inclús que en podem “fabricar” nosaltres. Conèixer els de xicoteta percussió (ORFF) que hi ha a l’escola. Fer audicions actives, acompanyades del pols, utilitzant musicogrames o d’instruments. I tot amb la vivència de la música amb moviment. Conèixer les qualitats del so: intensitat, altura, timbre i durada, ja iniciades a Infantil. I començar a conèixer alguns elements del llenguatge musical que necessitem: notes, clau, pentagrama, compàs, línies divisòries, barra final o barra de repetició.....

En música, anem també aprofitant els esdeveniments que ens marca el calendari: 9 d’ Octubre,
Nadal, cançó de la pau, 8 de Març, Pasqua...
Els tres blocs de que consta la matèria són: ESCOLTA, INTERPRETACIÓ I MÚSICA, MOVIMENT I DANSA. He intentat que els tres blocs estagueren lligats, es a dir, que una mateixa cançó la escoltem la interpretem i la ballem, amb uns objectius determinats cadascuna.

Així hem treballat:
- “Un nou curs” per recordar les qualitats de la música (Durada, Intensitat, altura i
timbre). L’ hem acompanyat amb instruments de xicoteta percussió. Tenen fitxa de la
cançó.
- “Totes les notes”: Conèixer el nom i l’entonació de l’escala (ascendent i descendent)
També les hem treballat amb el cercle de les notes (sense pentagrama).
- Hem presentat al pentagrama com la casa de les notes i hem vist que es poden col·locar en les línies o en els espais. Així tenint la mà oberta cara a nosaltres (com si fos un pentagrama) hem conegut primerament el SOL (en la segona línia) i el MI ( en la primera) i el LA (en el segon espai). Els de segon, ja en coneixen més ( la nota hamburguesa (DO), la forçuda (RE), el FA (en el primer espai), la del mig (SI) i el DO’ (en el tercer espai).
- Fem servir aquest joc per a treballar-les més i afiançar-les: 24 arañas:
CLICA ACÍ

- “El farol de la retreta” per a fer el passacarrer a L’ Orxa (9 d’ Octubre). També repassem les cançons: : “Som els cavallers”, “Aram sam sam” i “Jaume I”.
- Vegem AQUEST vídeo d’ història de la música (hem va parèixer interessant).

- Comencem a distingir el ritme de la melodia. Així treballem la negra (TA), el seu silenci (SU), les corxeres (TA-TI), la blanca (TAA). Les col·loquem als vagons (Compassos) del tren de la música. (es tracta d’ inventar un ritme amb les figures que coneixen).

- Aprenem a portar el pols amb musicogrames com aquests: “L’ hivern” de “Las 4 estaciones” de Vivaldi https: //www.youtube.com/watch?v=wqw-N7Pov6M&t=5s

_ “La marxa turca” de Mozart” amb percussió corporal:
https://www.youtube.com/watch?v=h6gVpaCpbG8&t=60s o també amb instruments
ORFF (a l’escola) https://www.youtube.com/watch?v=whkjLgO4H_,(aprofitem per aprendre que és accelerando i ritardando), a llegir ritmes amb percussió corporal també, “La Marxa de Radetzky” de Johann Strauss:
https://www.youtube.com/watch?v=Bb56fQ9WrWM

- Aprenem que vol dir ANACRUSI, o temps fort per al començament d’ una cançó. Ho escoltem en altres cançons populars. (En procés per als més menuts).
- Al NADAL: Ramonets “Bon Nadal

També hem aprés les de cada poble, cantant-les i amb instruments: GAIANES “Camina Maria”, ALFAFARA “La pandorga de l’aguirnaldo dels xiquets” i AGRES “Así fue”.
- Cantem i fem en gestos “Un león” i “ Jo sóc un artista”. També cantem la de “Jo tinc un hortet”
- Juguem per grups a jocs de memòria d’ instruments, i dominó amb notes en el pentagrama.
- “Tirori, tirori”. Repassem notes, ritme, cantem i flauta (majors).
- Juguem amb els cercles de fusta, i busquem les equivalències entre les diferents figures i els seus silencis.
- 8 de Març : “Depede de los 2”
.................................................................................................................................................

Després de contar-vos allò que hem fet vaig a fer una programació setmanal i cada setmana treballar alguna cosa nova. Sempre teniu les pàgines anteriors per a recordar allò que ja hem fet. En el vostre dia a dia, que entre la música, canteu molt, balleu,..... també podeu seguir tots els dies els vídeos diaris que penja Dani Miquel. Vos envie aquest que ens dona ànims del mestre Ezequiel:

Aquesta setmana propose:
- El musicograma de “Danza del hada de azúcar” de Tchaikovky
https://www.youtube.com/watch?v=qC3ZlV0ppAc
 És ràpida però de segur que podreu seguir-la molt bé. Si no en tres en quatre o mil... les vegades que fagen falta. Podeu fer el ritme en la parlant primer (TA, TA-TI o SÚ), després, amés amb palmes i per últim només palmes. També podeu fer servir algun instrument de percussió si en teniu a casa.

- Una dansa. A classe alguna vegada hem fet servir esta pàgina per a ballar alguna dansa
https://danzasdelmundo.wordpress.com/tag/danses-del-mon/.
Aquesta setmana anem a repassar aquesta: https://danzasdelmundo.wordpress.com/category/005-siete-saltos-dinamarca/ la dansa “Siete saltos” de Dinamarca. Es acumulativa. Fa un moviment i a la següent roda en afegeix un nou. Com que ja l’ hem fet no vos costarà.
En tornar a escola la ballarem tots junts.

- Fitxeta: Primer: Tenim que tindre fetes fins la 6 inclosa. Repassem el SOL-MI
Segon: Fins la 4 inclosa. Repassem del RE al LA. Pista per al darrer exercici. Vos done els nom desordenats: Pandero, Triangle, claus, cròtals o platerets, bongos i caixa xina. Poseu també a la família de percussió que pertanyen: Fusta, metall o pell.

Doncs, és tot per aquesta setmana. Dimecres que ve, us passe més coses. Si teniu dubtes teniu
el meu correu: mjtudela123@gmail.com


Espere de tornada els vostres vídeos ballant la dansa, o àudios del ritme del musicograma o
foto de la fitxa ben feta abans de dimecres que ve. Divertiu-se fent música! Molts ànims i
gràcies. #totanirabé

MaJOSÉ
Mestra de Música del CRA

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada